Speciale og artikel om computerspilsfhændighed

Computerspilsafhængighed (gaming disorder) tages i brug som ny diagnose i januar 2022.

I en ny artikel til Månedsskrift for Almen Praksis giver psykologistuderende Anna Stenbro en introduktion til den nye diagnose og kommer med eksempler på, hvordan praktiserende læger kan identificere, forstå og behandle lidelsen i almen praksis. Artiklen er baseret på Anne Stenbros speciale i psykologi "Psykoterapi for computerspilsafhængighed - Et systematisk Review" (2020).

Specialet og artiklen er lavet under vejledning af Interessegruppen for Behandling af Computerspilsafhængighed bestående af klinikleder, cand.psych.aut. Thomas Marcussen og klinisk psykolog, cand.psych.aut. Johan Tapio Vindum Eklund fra Forskningsklinikken for Ludomani samt klinisk professor, overlæge, ph.d., Charlotte Ulrikka Rask (Børne- og Ungdomspsykiatrisk Afdeling, Aarhus Universitetshospital), professor, ledende psykolog, seniorforsker, ph.d. Lisbeth Frostholm (Funktionelle Lidelser, Aarhus Universitetshospital) og professor, ph.d. Mikael Thastum (Psykologisk Institut og Center for Behandling til Børn og Unge).

Artiklen kan læses i Månedsskrift for Almen Praksis, som udkommer februar 2021.